Getuigen.

Is die M-arc wel zo ‘on your M-arcs’ als hij beweert? Rozengeur en manenschijn? Vraag het aan zijn kritische klanten!

 

Reacties van klanten

Marc is in hart en nieren een klant gericht man, het is zijn “way of life “. Ik heb Marc dan op verschillende vlakken leren kennen waaruit blijkt dat hij klantgerichtheid ademt .

 

Marc als klant in mijn onderneming.

Moet je Marc eens een vervangwagen meegeven voor een carrosserieherstelling. Voortaan zal ik toch eens 2 keer nadenken voor ik dat nog eens ‘zomaar’ doe. Kreeg ik direct een analyse hoe je wel en hoe je niet een vervangwagen dient mee te geven. Ik stond perplex van het besef hoe het eerste contact met een nieuwe klant reeds de mist kan ingaan door geen aandacht te besteden aan domme details bij het meegeven van een vervangwagen. Ik kreeg inzicht in hoe belangrijk details zijn bij het afhalen van de herstelde wagen : bvb maak dat je klant niet moeten zoeken naar zijn wagen. Stel ik mij de vraag wat Marc niet allemaal zou blootleggen mocht hij eens een dagje de receptie volgen om de details te analyseren in onze grote onderneming qua klantgerichtheid ……..

 

Samen met Marc als klant in een wegrestaurant

 

Een verlengstuk van het vorige item. Moet je samen met Marc eens aanschuiven aan de selfservice in een wegrestaurant , zeer interessant en nogmaals een bewijs van zijn klantgerichtheid. Kreeg ik direct een analyse waarom de bedieners gewoon een hele tijd met hun rug naar ons stonden alvorens ons te bedienen, laat staan eerst spontaan een goede dag gaven. Voor mij was dit terug een gratis les om voortaan de mensen direct te begroeten wanneer iemand binnen komt in je zaak, ook al is het nog zo druk.

 

Marc als coach

 

Marc kan zeer goed zijn klanten analyseren en een op maat gemaakte training aanbieden . Op mijn vraag om beter te communiceren van manager tot manager, heeft Marc een acteur ingeschakeld en verschillende rollenspellen opgesteld om mijn  communicatietechnieken bij te schaven. Een ervaring die mij veel sterker gemaakt heeft in het managementleven.

Patrick Buysse
General Manager
ACG Carrosserie

OPC koos in 2014 voor een samenwerking met M-arc voor een opleiding “Omgaan met agressie” voor ons team van parkeerwachters. Van bij de eerste contacten bleek de ernst en persoonlijke aandacht voor de noden en specifieke context van ons bedrijf. Ook al kon Marc in deze materie ervaring voorleggen, een pluspunt trouwens, op geen enkel moment werd blijk gegeven van werken op “automatische piloot”. Zo kregen we een heel gedetailleerd voorstel uitgewerkt, duidelijke prijsstelling, duidelijke verwachtingen. Ook bij de eigenlijke uitvoering werd telkens met veel passie en zin voor individuele eigenheden van de deelnemers gewerkt, en konden wij algemeen terugblikken op een geslaagd project.

Maar Marc zou Marc niet zijn als hij een project zou laten eindigen bij het vertrek van de laatste deelnemer: opvolging van het geleerde, duidelijk stellen van actiepunten, herhaaldelijk navragen hoe de transitie naar de praktijk verloopt, kritische vraagstelling naar het management toe: het hoort allemaal bij de waar voor ons geld.

Als belangrijke kers op de taart waren ook de grote meerderheid van de deelnemers zeer positief over de ervaring en de bruikbaarheid van het geleerde, en dit zowel bij de ervaren mensen die reeds meerdere gelijkaardige trainingen hadden meegemaakt (en vooraf toch enige scepsis vertoonden), als bij de jongere rekruten. Kortom, tevreden klant.

Stefaan Butaye
Algemeen Directeur OPC

Mijn presentatie over een complex technisch onderwerp werd in de dry-run versie kritisch beoordeeld. Het bereidde me voor op een knalprestatie. Eén ding is zeker, de begeleider was geen charlatan!!

Dr. Pierre Wahl
CEO Luceda Photonics

De uitkomst van de tweejaarlijkse ‘Employee Engagement Survey’ liet weining aan de verbeelding over : de vaardigeheden van onze (aankomende) leidinggevenden dienden overduidelijk ontwikeld te worden.

In deze context deden we een beroep op Marc die voor ons verschillende programma’s op poten zette, zowel in België als in Nederland.  Vertrekkend vanuit de uiltieme doelstellingen van Panalpina werden verschillende trainingen met betrekking tot recruteringsvaardigheden, prestatiebeoordelingen en leidinggevende vaardigheden in het algemeen georganiseerd.  Stuk voor stuk waren het intensieve, provocerende programma’s waarin de deelnemers op respectvolle manier geïnspireerd werden uit de comfort zone te treden en naar een hoger niveau te groeien. De leidinggevenden van de deelnemers konden evenmin op de lauweren rusten en kregen de expliciete taak de ontwikkeling van hun deelnemende medewerker te stimuleren, op te volgen en te coachen.Marc zorgt niet alleen voor een inhoudelijk hoog niveau maar maakt het verschil door zijn beschikbaarheid voor en betrokkenheid met de deelnemers van zijn programma’s.  Hij focust niet op de ‘flavor of the month’  maar reikt solide kapstokken aan die de deelnemers gemakkelijk kunnen omzetten in de praktijk, en dit in verschillende omstandigheden..

De bottom line impact is er gekomen : onze werknemers toonden zich meer tevreden met hun leidinggevenden en dat heeft een positieve impact gehad op het totale engagement.

Christine Buytaert
Regional Head of HR, Panalpina

Werken met M-Arc is een plezier en een verplichting tot resultaatsverbintenis.

Marc is streng en vroeg duidelijk welke vruchten we plukten van de vorige vorming waarvoor we met hem in zee gingen.
Hij nam ook veel tijd voor een meeting vooraf om de doelstellingen van de nieuwe vorming scherp te krijgen.

De inhoudelijke voorbereiding werd een boeiende, participatieve voorbereiding met enkele sleutelfiguren van ons centrum.
Hierdoor legden de casussen tijdens de trainingen de vinger telkens precies op de wonde.

Verder is Marc een prima timemanager, we gingen vooruit zoals gepland. Hij springt vlot van het Nederlands naar het Engels en het Frans. In een tweetalige organisatie houdt dat iedereen aan boord.
Ook vandaag blijft hij ons achtervolgen met de vraag of we de gemaakte engagementen in zijn magical meeting loft nakomen.

Kobe Smits
Directeur Klein Kasteeltje, Fedasil

 Getuigenis over hoe in een groot bedrijf door de interne klanten wordt gereageerd op de interventies van M-arc. Hier zie je het!

Antoine Vandenberghe  
Training Manager Eandis

Via deze link ziet u een getuigenis over de ervaring met het begeleiden van een afdelingsbijbel. Een Training specialist vertelt bevlogen hoe in een afdeling de sfeer en samenwerking werden aangepakt en verbeterd na een samensmelting van diensten. Er werd een bedrijfsbijbel/afdelingsbijbel opgesteld door alle medewerkers samen, in samenwerking met Marc Vermeulen en alle leidinggevenden. Gebruik van 'Wie heeft mijn kaas gepikt' en de brainwriting-techniek.

Luc Lagae  
Opleidingsdienst Nationale Bank

Uw bedrijfsbijbel volgens Marcus: casus WZC De Regenboog

Luc Schoenaers, de algemeen directeur van het WZC De Regenboog vertelt hoe in samenwerking met Marc Vermeulen en de staf van zijn organisatie 'Wegwijzer naar excellente zorg, ‘samen gedragen’. Handboek voor het geëngageerde staflid' tot stand kwam.

Luc Schoenaers  
Algemeen Directeur van het WZC De Regenboog

In 2012 werkten we in ons advocatenkantoor hard aan het opzetten van een marketingtraject. Onder begeleiding van onze adviseurs schreven we onze missie en visie uit. Een begeerde juridische partner worden van ondernemingen dat willen we. Concreet en helder adviseren, oplossingsgericht, dat is steeds ons streven geweest en dat moesten we blijven doen.

Vermits de cliënt ook in onze missie en visie centraal staat, zochten we een trainer die ons en alle medewerkers op elk niveau kon inspireren om daar aan te werken. Hard gewerkt hadden we al, vergaderd tot we het allemaal beu waren. Nu moesten we concreet worden.

En daar kwam M-arc, met Gentle Frank Robberechts als sidekick. Hij leerde ons in twee intense sessies 16 wetmatigheden. Waarom details belangrijk zijn, dat een advocaat niet alleen moet slaan, maar ook moet kunnen incasseren, dat hij met André Hazes in gedachten, de angst van zijn cliënten moet omtoveren in hoop en met Toon Hermans ook moet letten op zijn jasje en dasje, zelfs als hij niet op stap gaat.

Alle tips die M-arc gaf waren concreet en zijn bruikbaar gebleken. We benaderen cliënten anders en  spreken ze meer aan. Frank kon overigens elke rol aan. Hij speelde met verve zowel de angstige als de boze cliënt, de empathische en de norse advocaat.

Tot slot kwamen we met zijn allen in een sessie van brainwriting tot honderden oplossingsgerichte tips, waar we nu verder mee werken.

Als toetje mochten de twee oudste vennoten, met Marc als moderator, mee naar de abdij. Geheel ontdaan van alle aardse beslommeringen en op een onverstoorbaar onwerelds ritme, werd er meer beslist dan gebruikelijk in een vol jaar. Even buiten de tijd waren we.

Dus ja, M-arc, je doet dat goed.

Rik Crivits 
Vennoot | Crivits & Persyn

Zoek je een trainer of een coach die

  • vertrekkend vanuit een groot respect voor de ander,

  • de dingen zegt zoals ze zijn,

  • op een positieve manier

  • en daarbij de taal van de cursist/coachee spreekt?

  • die, waar nodig, modellen en concepten omtovert tot praktische werkmiddelen

  • en oefeningen uit de dagelijkse realiteit van de cursist/coachee haalt?

  • die, waar nuttig, in zijn mand creatieve ideeën kan grabbelen

  • en ook samenwerkt met acteurs, regisseurs en technische mensen als dit een toegevoegde waarde heeft?

Wij ook. We werken nu al enkele jaren samen met Marc Vermeulen en merken bovendien de positieve evolutie die zijn begeleiding teweegbrengt.

Marc, dank je wel voor het afgelegde parcours. Ik hoop dat we nog lang zullen samenwerken.

Kris Lemmens, HR Manager, Kone Belgium

A mon tour également de te remercier de nous avoir si bien accueilli et d’avoir animé notre session brainstorming.

Les idées récoltées nous permettront certainement de changer notre manière de travailler, la rendre encore plus efficace mais également de considérer les choses autrement. L’endroit s’est prêté parfaitement au but de notre session, et le fait d’inclure Erika dans notre meeting n’a été que positif.

Que des échos positifs du brainstorming de la part des participants qui se sont bien prêtés au jeu, ce qui a rendu l’évènement encore plus constructif, le nombre d’idées récoltées en est la preuve (plus de 235).

Merci encore pour la préparation, l’animation, ainsi que pour l’agréable loft mis à notre disposition.

Nous reviendrons certainement pour une prochaine session.

Geoffroy van Ertvelde, Customer Marketing Manager, SCA Hygiene Products

Respectvol, duidelijk en efficiënt communiceren met je collega’s. En of ons verblijf in de Magical Loft ons dat bijgebracht heeft.

Een intensieve dag was het, in de loft van Marc. Met verrassende opdrachten ook. Op extreem korte tijd met je team een reclamefilmpje inblikken of via instructies van je collega een gedicht uit je hoofd leren. We leerden eruit dat we als team sterk zijn, dat we kwaliteit kunnen leveren op korte tijd. Als we maar goed blijven overleggen met respect voor elkaar. We voelden hoe belangrijk een goede groepsgeest is. Dat gevoel houden we nu nog steeds vast.

We vertaalden wat we belangrijk vinden in onze communicatie naar “de 10 geboden”. Een lijstje met aandachtspunten om de onderlinge communicatie optimaal te houden. Concreet en duidelijk. Iedereen staat erachter en grijpt er regelmatig naar terug.

Kers op de taart was ongetwijfeld het gedicht dat Frank Robberechts voor ons schreef. Hij vatte onze dag samen in een poëtische tekst. Ongelooflijk hoe hij dat op zo’n korte tijd klaarspeelde. Indrukwekkend!

Samengevat? Inspirerende, energieke en verrijkende dag.

Boaventura Marques Alexandra, Marketing Manager Argenta Spaarbank

Ik had Met Marc al eens mee samengewerkt en voelde terug die drang naar dat speciale …

Een samenwerking met Marc is steeds een ontdekking.

Ook een stukje van jezelf ontdek je.

Soms denk je, ik ga er niet geraken, maar na een tijdje zie je het toch, we gaan naar het doel …

En scoren dat doen we zeker.

Freddy Van Den Bosch Hoofd Aansluitingen Eandis

Tevredenheid van medewerkers opkrikken in een afbouwende organisatie.  Niet altijd evident, maar Marc bracht structuur en methode in het actieplan. Heel professioneel en veel toegevoegde waarde, waarvoor dank.

Stefan Van de Velde, Head of Support & Control Currency in Circulation & Branches Department, Nationale Bank

Getuigenis over de Abdijcoaching met het Management Team van Jules Destrooper: Klik op deze link

Koen Collier, HR Directeur Jules Destrooper

Hoe de Gedelegeerd Bestuurder van Vio Interim de Abdijcoaching in de Abdij van Dendermonde heeft ervaren: Klik hier en zie

Marianne Kindt, Gedelegeerd Bestuurder Vio Interim

Ondertussen zijn we een half jaar verder en natuurlijk gaat er nog wel eens iets mis. Wondermiddelen bestaan  immers niet.

De vorming klantgerichtheid die door Marc in nauwe samenspraak met de organisatie voor onze plannings- en klantendienst op maat werd ontwikkeld heeft zijn effect althans niet gemist.

In de jaarlijkse functioneringsgesprekken merk ik keer op keer dat iedere medewerker bepaalde, vaak ook kleine praktische zaken, heeft onthouden uit de training en zijn dagelijkse werk aan de hand van deze inzichten in vraag stelt.

Wat wel nog misgaat is voor mij als leidinggevende veel makkelijker aan te kaarten, omdat we ons met behulp van de opleiding van Marc van “de schuldvraag” ontdaan hebben en de zaken binnen eenzelfde, ontwikkelingsgericht kader kunnen bespreken. Elke dag bouwen we dus samen enthousiast verder aan een klantgerichte organisatie.

Resultaat: een authentieke en persoonlijke behandeling voor de klant en meer jobtevredenheid voor de medewerkers. Geen wonder, maar wel een verzameling van oprecht deugddoende kleine en grote veranderingen.

Isabel Weemaes, Teamverantwoordelijke Centrale Dienst PIT (Dienstencheques) Familiehulp

Ik heb letterlijk 1 minuut gelden de laatste regel uit uw boek Onder de Deur gelezen en ik moet u schrijven…

Dank voor dit boek waarvan ik met volle teugen heb genoten. Mijn eigen bloktijd als student in Maredsous en Orval kwam zo weer naar boven.

Maredsous heb ik (net zoals jullie) als zeer “open” ervaren. Ik herinner mij nog een gesprek met een abdijpater die overdag hoogleraar theologie was aan de UCL. Nooit in mijn leven zoveel kritiek gehoord op de toenmalige paus (Karol Wojtyla, alias Johannes Paulus II): “il a été éduqué dans la mauvaise théologie”.

Met uw boek toont u (voor zoveel als nog nodig) aan dat u een trainer met bagage bent in tegenstelling tot veel plastieken trainers die ik ontmoet. En dat is dan weer een USP…

Peter Kessels, HR Manager Stibbe

De visie van Luc Schoenaers over de Abdijcoaching voor zijn staffteam en het ontwikkelen van de Wegwijzer naar Excellente Zorg 'Samen Gedragen': klik hier om Luc Schoenaers aan het woord te horen

Luc Schoenaers, Algemeen Directeur van WZC De Regenboog

Ik deed op Marc beroep om in 3u tijd onze leidinggevenden de principes van betere goalsetting en kpi’s bij te brengen.

Hij deed dit op een aansprekende manier, startte origineel en bouwde zijn betoog op rond 20 valkuilen. Na de koffiepauze gingen de deelnemers aan de slag door hun eigen objectieven onder de loep te nemen en te verbeteren. De reacties achteraf waren zeer positief.

Marc heeft een natuurlijke, speelsprovocerende manier van trainen en coachen  die de aandacht van de leidinggevenden wist te vangen van begin tot eind.

Wij gaan in de toekomst zeker nog samenwerken.

Elke Van Hooreweghe , Talent Specialist, IMEC

Wat betekent voor de Gedelegeerd Bestuurder van Deschacht Plastics de Abdijcoaching die hij meemaakte? Hier klikken om de mening van Jo Verfaellie te krijgen

Jo Verfaellie, Gedelegeerd Bestuurder, Deschacht Plastics

Esso draagt de veiligheid van haar medewerkers/klanten hoog in het vaandel.
Marc Vermeulen verzorgt de opleidingen SOS en SOS Coaching voor zowel Site Assistants/Site Managers als ook Territory Managers.
De feedback die ik krijg van mijn collega's is uiterst positief!
Het theoretische - maar vooral ook het praktische luik (rollenspel met acteurs) worden enorm gewaardeerd en worden ervaren als 'levensecht.

Bedankt Marc voor deze professionele, leerrijke en plezante cursussen.
 
Arjen Roosen
Performance Support Specialist ROC BeLux

Arjen Roosen, Performance Support Specialist Esso/ROC Belux

Verandering en hoe er mee om te gaan’ is een thema dat in Den Dries (Evergem / een bezigheidshome voor volwassenen met een verstandelijke beperking) eigenlijk voortdurend actueel is. Doordat de organisatie traag maar gestaag groeit, dient er steeds wel iets bijgestuurd of gereorganiseerd te worden.

Om beter gewapend te zijn op momenten dat verandering zich aandient, werd geopteerd om voor de medewerkers van de dagbesteding (= de atelierwerking) een teambuilding-tweedaagse rond dit thema te organiseren. Concreet betekent dit dat we met 16 personen ons twee dagen teruggetrokken hebben en aan de slag zijn gegaan met elkaar (teambuilding) en het thema ‘veranderen’. In onze zoektocht naar een goede coach/begeleider kwamen we vrij vlug terecht bij Marc Vermeulen. Het feit dat hij niet zomaar een ‘standaard-offerte’ uit zijn mouw schudt maar meteen ter plaatse de mogelijkheden ‘op maat’ komt bespreken, was een doorslaggevend argument. Van bij de eerste kennismaking was de indruk dat Marc ‘de juiste man op de juiste plaats’ was voor ons.Eenmaal deze knoop doorgehakt, werd algauw duidelijk dat het niet enkel zou gaan om die ene ‘vormingsdag’, maar dat er een pak huiswerk op voorhand diende gemaakt te worden. Voor velen was dit reeds een verandering: opnieuw huiswerk maken… Maar de grondige voorbereiding wierp zijn vruchten af tijdens de dag met Marc. Met kennis van zaken en op een vlotte, informele manier loodste hij ons door de vormingsdag.Op basis van wat elkeen thuis voor zichzelf en voor een collega had verzameld, neergeschreven en uitgetekend zat de dag eivol en vloog hij voorbij. Concreet herkenbaar vanuit de eigen praktijk en steeds ‘de bal en niet de man spelen’.  Korte theoretische interventies werden voortdurend afgewisseld met opdrachten, met af en toe de nodige hilariteit tot gevolg.Kortom, een heel geslaagde vormingsdag, dankzij de coaching van Marc en de voorbereiding en inzet van alle deelnemers.Aan iedereen dan ook een dikke merci.  

Pablo Smet, adjunct-diensthoofd van de dagbesteding, Den Dries vzw

 

 

De medewerkers van het Parkeerbedrijf van de stad Antwerpen hebben vele klantencontacten. Voor de medewerkers van de meer ‘technische’ afdeling gaat dit vooral om klantencontacten op straat (face-to-face) en ook vele telefonische contacten. Aangezien deze afdeling voornamelijk uit jonge mensen bestaat, was er nog niet veel ervaring in het omgaan met klanten aanwezig. Ook wordt dit team geconfronteerd met ‘moeilijke’ gesprekken (mensen die bijvoorbeeld een parkeerplaats aanvragen voorbehouden voor personen met een handicap) en is er nood aan een kader en aan begeleiding.

Voor de cursus werd er een beroep gedaan op Marc die, vanwege zijn grote ervaring met het Parkeerbedrijf, een gedegen expertise heeft opgebouwd. De eerste sessie bestond uit face-to-face gesprekken met een acteur. Dit was een zeer leerrijke ervaring, mee vanwege het feit dat de medewerkers geconfronteerd werden met iemand (de acteur) die soms moeite had de uitleg te volgen vanwege het vakjargon. Dat was een heuse eye-opener voor de medewerkers.

Daarna volgden twee sessies om telefonische vaardigheden te oefenen. Aan de hand van mystery calls werden de medewerkers geconfronteerd met de manier waarop ze telefonische gesprekken voeren. Hierna werden er tips gegeven en werd het gekaderd in een stukje theorie. In mijn ogen mag het gedeelte theorie tijdens de sessies wat meer gewicht krijgen, de nadruk ligt soms iets teveel op het oefenen op de praktijk, terwijl het schetsen van een theoretisch kader ook al veel kan verduidelijken. Na het theoretische gedeelte werden er nog telefoongesprekken geoefend.

Als besluit kan ik zeggen dat het door het hele team als zeer nuttig en leerrijk is ervaren en dat een aantal tips frequent gebruikt worden.   

Hannah Schelhaas, Afdelingshoofd parkeerstudies en databeheer, Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen

 

Na enkele opleidingen gevolgd te hebben op het sociaalvaardige vlak zowel bij M-ARC en andere instanties kan ik een stuk vergelijken. Ik geef kort mijn gevoel & ervaring mee voor de sessies die ik bij Marc genoten heb.   Mijn gevoel was telkens duidelijk dat in de opleidingen de nadruk op leren 'al doende' gelegd wordt voorafgegaan door het schetsen van de theorie. Hierdoor kon ik veel kennis & vaardigheden opdoen op korte termijn. De situatieschetsen om zaken aan te leren lagen een stukje heftiger dan reële situaties op de werkvloer. Dit had als voordeel dat het effect langer 'blijft hangen' eens het in praktijk omgezet dient te worden. Een werkpunt is naar mijn gevoel dat hierdoor de kennis niet altijd even makkelijk toepasbaar is in reële situaties.   Samengevat: je brengt een actieve dag door waarvan zeker een hele hoop indrukken blijven hangen zonder dat je naar het naslagwerk hoeft te grijpen. Het toepassen in reële situaties vergt nog wat inwerken.   Marc, bedankt voor het scheppen van een kader waardoor ik stukje per stukje blijf bijleren en inzichten verwerf!  

Christoph De Gendt, Teamleider Datacorrectie Vrijemarktwerking Eandis

Beste Marc,

Toen ik mijn medewerkers leerde kennen werkten zij reeds verschillende jaren in dezelfde dienst. Door de grootte ervan werden afzonderlijke teams per takenpakket gevormd met aanduiding van een rechtstreekse leidinggevende. Een beetje onwennig hebben wij samen onze eerste stappen gezet op de verkenningstocht om als een echt en hecht team te gaan werken. Als team moet je kunnen rekenen op elkaar. Als team moet je elkaar kennen of leren kennen. Een goed begrip van de ander als teamlid, begint met een goede, duidelijke en open communicatie. Wie is mijn collega eigenlijk? Hoe kan ik zijn of haar uitlatingen plaatsen? Hoe denkt hij of zij? Hoe pak ik hem of haar het best aan? Hoe maak ik duidelijk hoe ik erover denk? Hoe vertel ik hoe ik mij voel? Hoe moet ik het zeggen? Maar ook, hoe pak ik die boze klant aan? Hoe breng ik een slechte boodschap? Hoe kan ik duidelijk maken dat dit of dat voor mij niet door de beugel kan? Kortom, hoe kom ik op een assertieve manier voor mezelf op?

Op de ontdekkingstocht naar een antwoord op al deze vragen, Marc, waren wij zo gelukkig om jou als mentor en begeleider te ontmoeten. Jij leerde ons op een nieuwe manier naar elkaar kijken. Jij leerde ons te zien hoe wij het zeggen en hoe wij het beter kunnen zeggen. Jij leerde ons dat wat wij zeggen en hoe wij het zeggen iets vertelt over onszelf. Jij leerde ons inzien dat wij dat ook in de hand hebben en kunnen sturen. Want wij zijn onze eigen bvba en wij zijn zelf verantwoordelijk voor het verkopen van onze eigen producten.

Op jouw rustige, geconcentreerde manier doorspekt met goed humeur en humor toonde jij ons een wereld van verschil om situaties aan te pakken, om meer te halen uit iedere gebeurtenis, uit ieder contact, uit ieder treffen van mensen met elkaar, om dieper te gaan en niet onhandig te blijven steken aan de oppervlakte.

Wel moeten we toegeven dat het niet altijd evident is dit alles in de dagelijkse praktijk toe te passen. Daarom hebben wij hiervan zeker nog niet genoeg gezien …

Sophie Van De Vijvere
Eandis
Juridisch Beheer Exploitatie - Burgerlijke Aansprakelijkheid

Voor Eandis Aansluitingswerken Mechelen werd de opleiding 'vermijden van agressie' gegeven aan administratieve medewerkers en techniekers. Zowel voor de administratieven, die via telefoon en in de klantenkantoren in contact komen met de klanten, als voor de technici was dit een verrijkende ervaring. De dag bestond eerst uit een theoretische uitleg en nadien werd door middel van voorbeeldsituaties uit de praktijk duidelijk gemaakt hoe we best konden reageren. Hiervoor werd gebruik gemaakt van acteurs. De collega's hebben deze opleiding zeer gewaardeerd door de manier van lesgeven en de leerervaring uit de situatieschetsen waarin ze geplaatst werden. De opleiding leunt dicht aan bij wat er op het terrein ervaren wordt en dat geeft ook de toegevoegde waarde voor de collega's. Een aanrader voor iedereen die met klanten in contact komt!!!

Ludwina Jacobs Eandis Aansluitingswerken Mechelen

Wanneer je als directie en staf van een Woon- en Zorgcentrum de moed hebt even aan de zijlijn te gaan staan om je werking als een buitenstaander objectief te evalueren, dan blijkt er vaak nogal wat werk aan de winkel… Dit was voor ons in het WZC Moervaartheem het voorbije jaar niet anders. Naast tal van sterkten, troeven die ons huis rijk was, bleek één en ander voor verbetering vatbaar. Met het oog op het optimaliseren van de kwaliteit van onze dienstverlening, wensten we een aantal zaken te herstructureren.

 

Hoe overtuigd directie en staf ook mag zijn van het belang van een aantal veranderingen, je medewerkers hierin meekrijgen is een ander paar mouwen! Weerstanden stapelden zich op, demotivatie stak zijn kop op, de spanningen stegen,…

 

Hoe pak je dergelijke negatieve gevoelens onder je medewerkers aan? Hoe buig je deze negatieve energie om in de noodzakelijke positieve energie om deze veranderingen in realiteit om te zetten? Wij gingen te rade bij Marc Vermeulen, ons bekend vanuit de opleiding functioneringsgesprekken die hij in alle huizen van de groep Zorg-Saam had gegeven.

 

Samen met Marc werd een strategie uitgetekend, bestaande uit 4 stappen:

  • Bij wijze van inspiratie werd alle medewerkers met de jaarwisseling het boekje “Wie heeft mijn kaas gepikt?” van Spencer Johnson aangeboden. Op advies van Marc werd hierin voor iedere individuele medewerker een persoonlijke boodschap genoteerd, wat sterk gewaardeerd werd.
  • In de maand februari kreeg iedereen die in het Moervaartheem werkt, een bevraging thuisgestuurd rond omgaan met veranderingen. Deze bevraging werd door ruim 82 % van onze medewerkers ingevuld bezorgd aan dhr. Vermeulen.
  • In de maanden maart en april organiseerden we vervolgens 4 vormingsnamiddagen telkens voor ongeveer 20 personeelsleden rond omgaan met veranderingen waarin de resultaten van de bevraging als eerste onderwerp aan bod kwamen. We sloten deze vormingsnamiddagen af met het opstellen van 7 gedragsregels door de medewerkers zelf per discipline. Afspraak was dat enkel gedragsregels aangegeven werden waaraan iedereen bereid was zich te houden én zou aanvaarden dat anderen hem of haar hierop zouden aanspreken bij overtredingen.
  • Tenslotte wordt van deze waaier aan gedragsregels die de medewerkers zelf opstelden een “top 7” geselecteerd, die door een grafisch bureau in een aantrekkelijke vorm gegoten wordt, om vervolgens doorheen ons huis te verspreiden EN vooral te gebruiken.

 

De grote meerwaarde van Marc in dit hele proces, was enerzijds zijn idee van de hele opbouw van dit parcours dat, naar mijn gevoel, zeer logisch in elkaar stak, en anderzijds zijn talent om mensen op een objectieve manier een spiegel voor te houden, mensen zelf zaken te laten zien, opmerken, verwoorden,… waar ze zelf kunnen (en moeten) aan werken. Hij zal dit dan ook onomwonden verwoorden, zonder terughoudendheid,… en dat zet een mens en zelfs een groep toch wel eventjes tot nadenken!

 

Dit traject met Marc was voor de meesten onder ons leerrijk en verhelderend. Uiteraard ligt de bal nu in het kamp van het WZC, haar leiding en haar medewerkers. Hopelijk slagen wij erin het geleerde in de praktijk om te zetten!

Christine Van Acker, Algemeen directeur WZC Moervaartheem

 

Is coachen een passie ?
Is permanente vorming een droom ?
Is mensen assertiever maken gezond ?

Allemaal vragen die me bezig houden
maar antwoorden hierop....waar vind ik die ?

Wie wil coachen of laten coachen en waarom ?
Zijn medewerkers hier steeds voor te motiveren en waarom soms niet ?
Door assertiever te zijn, is het resultaat dan beter ?

Allemaal vragen die me bezig houden
maar antwoorden hierop....waar vind ik die ?

Op een dag ontmoet ik Marc,
een coacher,
en kwam ik in Mechelen terecht
je weet wel, in zijn aards paradijs....
of... waar je vooral met jezelf geconfronteerd wordt....
en....door in die spiegel te kijken
heb ik antwoord gekregen op veel van mijn vragen !

en waar sta ik nu ?

bedankt, Marc, om mijn medewerkers te helpen op weg naar beter.....

Nadia Merchiers, diensthoofd OCMW-LAC/oplaadpunten, Eandis

 

 

Als Parkeerbedrijf van de Stad Antwerpen worden wij ‘af en toe’ geconfronteerd met ontevreden of boze klanten. Om onze werknemers te leren omgaan met ontevreden klanten en hen tips te geven hoe ze in zulke situaties steeds klantvriendelijk kunnen optreden, deden wij een beroep op M-arc.

 

Ik heb Marc leren kennen als iemand die zijn dossier goed voorbereid had: waar zijn wij mee bezig, met welke problemen worden wij geconfronteerd, hoe wordt er in de media over ons geschreven? De cursus klantgerichtheid werd gebaseerd op levensechte reacties van onze parkeerwachters en klantendienstmedewerkers, die Marc had verzameld tijdens mystery shopping en mystery calls. Ook werd de cursus ondersteund door een echte film “Het leven zoals het is: parkeertoezicht”.

Voor onze parkeerwachters en medewerkers van de klantendienst was deze concrete en realistische aanpak zeer herkenbaar en nuttig. Voor sommigen was het zelfs een echte ‘eye opener’. Marc bezit tevens de kunst om op een heel eerlijke manier kritiek te leveren op iemands werkwijze zonder dat dit door betrokkene als negatief of kwetsend wordt ervaren. Door de vele rollenspellen in de cursus konden onze mensen de tips die ze kregen inoefenen waardoor ze vertrouwen kregen in de nieuwe aanpak.

Enkele reacties van onze collega’s:

Christine

Parkeerwachter

Goed gegeven, op een plezante manier. De onderwerpen zijn heel realistisch. Door deze cursus blijven we bewust om echt klantvriendelijk te werken. Interessant.

Kim

Parkeerwachter

Toffe, grappige en leerrijke cursus, je ziet erdoor je mindere en betere kant en kan er aan werken indien nodig. Je kan er veel uit gebruiken en toepassen.

Steve

Medewerker klantendienst

Zeer goede en leerrijke ervaring. Erg nuttige tips die ook hanteerbaar zijn. Grappige en professionele aanpak, door het gebruik van mystery calls leer je jezelf kennen in bepaalde omstandigheden.

Cynthia Van der Linden, bestuurder-directeur
Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen

 

Enige tijd geleden bezocht ik een voor mij obligaat jaarlijks terugkerende meeting met mijn branchegenoten. Misschien ook voor u herkenbaar, in ieder geval associeer ik dergelijke meetings met saai, niet sprankelend, weinig vernieuwend en last but nog least, tamelijk-waste-of-time.

Tegen het einde van deze typische meeting kwam er plotseling, geheel onverwachts, een lichtpunt welke naderhand voor mij en mijn organisatie een behoorlijke impact heeft gehad.

Plots stond daar een zekere meneer Marc Vermeulen te oreren uit eigen werk met als doel om ons ‘managers’ even de spiegel voor te houden. De manier en wijze waarop dit gebeurde was op zich was al redelijk sprankelend, vernieuwend en niet echt waste-of-time, maar werd vervolgens kwadratisch versterkt door, wat achteraf bleek, zijn vaste trainingpartner, die de rol van de zogenaamde ideale manager speelde. De combinatie van humor, directheid, interactie en de gave om ‘de vinger op de zere plek te leggen, was voor mij reden om namens mijn bedrijf deze heren voor mogelijke events te vragen.

Het leerzame deel van dit verhaal (speciaal voor die mensen die geïnteresseerd zijn in team-dynamics) is dat deze twee heren afzonderlijk al erg goed presteren, maar dat de kracht van hun combinatie redelijk uniek is en dit bewijst maar weer eens dat goed presterende, op elkaar afgestemde teamleden, veel meer ‘power’ hebben dan de optelsom van de individuele leden.

Nu, enige maanden later, heeft Marc reeds twee sessies, zowel in Belgie als in Nederland(!)  voor ons gedaan en, als ik mijn klanten en onze eigen mensen mag geloven, met veel succes!

Moraal van het verhaal; in een tijd waarin we overspoeld worden door fancy websites, glanzende brochures enz., pleit ik dat echte effectieve promotie en/of verkoop niet alleen maar via 2-dimensionale middelen dient te geschieden, maar dat het horen, zien,voelen en ruiken en dus het beleven van diensten en producten bij elke sales- en marketingdirecter zeer hoog in het vaandel mag staan.

Veel succes met de komende trainingen en natuurlijk tot binnenkort.

Michel Keyner
Sales Manager Benelux
Core Business & Distribution
Omron Electronics

J'ai rencontré Marc il y a 15 ans dans le cadre d'une formation pour managers sur l'évaluation des performances. Vu son professionnalisme, son charisme et le feedback positif des participants, j'ai fait plusieurs fois appel à Marc en sa qualité de coach pour accompagner certains managers dans leur évolution professionnelle.

Après une série d’entretiens structurés conçus sur un mode d’échange et de confiance avec la personne à coacher, Marc élabore une stratégie et un plan d’action, apporte des outils pratiques, une structure et un soutien nécessaire et encourage la personne à mieux utiliser ses ressources, lever les obstacles, augmenter son niveau de performance et enfin atteindre ses objectifs et accéder à la réussite.

Mireille Thonus
HR Business Partner
Honeywell

Marc is een zeer ervaren coach die door middel van concrete en directe opmerkingen (bedenkingen) de wereld vanuit een ander standpunt laat zien. In zijn zeer praktische infrastructuur brengt hij mij andere technieken bij om bepaalde resultaten te bekomen. Kortom deze coach verruimt mijn blik op de wereld.

Yves Bisschop
Project Management Leader
Honeywell

Hoe ik onze samenwerking aangevoeld heb:

Een verruiming van mijn denken en handelen op zowel professioneel als privé domein. De woorden coaching en people-management hebben een ruimere betekenis gekregen. dit door een heel apparte en individuele aanpak.

Bart Donies
Teamleider
Sibelga

Sedert enkele jaren heb ik door interne contacten kunnen samenwerken met je. Het eerste contact was:

  • afgelijnd
  • maar toch vooral ook empatisch
  • en er was eenzelfde golflengte.

Dit is altijd gebleven, het empatische, dezeflde golflengte met elkaar in deze wereld. Wat me vooral opvalt, je probeert vooral je contacten te onderhouden, uit te diepen, en uit te breiden. Niet agressief, niet assertief, maar vriendelijk, empathisch, maar vooral ook je ding doe-ende. Wat ik bij de eerste contacten niet had verwacht en dat heeft me nog het meest verrast is:

  • je creativiteit;
  • je out-of-the box denken;
  • je innovativiteit;
  • je inlevingsvermogen om met ideeen van anderen iets te gaan doen, en ook te realiseren. Daarin komt terug de mix naar boven tussen je rationele en creatieve, tussen linker en rechterhersenhelft…
  • je inlevingsvermogen in mensen die anders denken, voelen, zijn. Alhoewel misschien is dit wel even iets dat je meer triggert om net iets meer mee te doen???

Geert De Buck
Senior Project Leider
Cross-Functional Training Department, De Post

Door mijn contact met Marc is mijn werkwereld voor een heel deel opengegaan. De aangename en ongedwongen gesprekken die leiden tot een haarscherpe analyse van Marc hebben me een klare kijk kunnen geven op wat goed en wat minder goed was bij het uitoefenen van mijn job, en de oorzaak van 'overflow' van werk werd duidelijk in de verf gezet. Samen zijn we dan tot een actieplan overgegaan wat geleid heeft tot een blijvende stabiliteit en inzicht in de verantwoordelijkheden die me toebedeeld worden.

Op moeilijkere momenten grijp ik graag terug naar de woorden en adviesen die Marc me gaf, hiermee kan ik de situatie meer van op een afstand inschatten en een juistere beslissing nemen, wat dan weer leid tot een beter teamgeest en werkvreugde van iedereen in het team.

Dank u Marc.

Bart Bruylandt
Teamleider Sibelga

Marc denkt als coach op lange termijn, dat is duidelijk. Leren vergt tijd, herhalen en toepassen van nieuwe inzichten ook. Tijd nemen betekent niet één week voorzien voor wat opleidingsdagen. Tijd nemen betekent een jaar verder durven denken en plannen, of meer zelfs indien nodig.

Maatwerk is het ordewoord. Samen met de betrokken business werkt Marc een traject uit. Een programma dat vertrekt vanuit de groep. De opleiding is niet vrijblijvend: deelnemers worden uitgedaagd, aan het denken gezet en vervolgens aan het werk gezet. Niet alleen de deelnemers worden uitgedaagd, ook de organisator, de teamleider wordt verplicht te denken, te wroeten , te werken om vorm te geven, om te reflecteren.

Dan nog, roept de beoogde verandering vaak weerstand op. De gedachtenspreker biedt uitkomst. Een acteur stapt mee in het verhaal van de groep en verwoordt mogelijke weerstanden. Een krachtig instrument om deelnemers tegelijk bij de les te houden en ze gerust te stellen.

Bovenal staat implementatie van de nieuwe materie centraal. Niets nuttelozer dan opleidingen die niet worden vertaald / gebruikt in de praktijk. Terugkoppeling is in deze geen modewoord maar wordt structureel ingebouwd in het traject om een maximaal resultaat te bereiken.

Als groep, als individu stelt Marc je zo in staat om stappen te zetten, om vooruit te komen op persoonlijk vlak met een navenante positieve impact op de business. Levenslang leren in de praktijk, met andere woorden meer dan een lege bijdetijdse mantra.

David Matthijs
teamleider Hulplijn en Centrale Plan Service

Aan de juiste snelheid, met veel ruimte voor interactie, voorbeelden uit het leven gegrepen, humor en maatwerk dat zelfs ter plekke wordt gecreëerd, weet Marc zijn deelnemers tot een aantal vaardigheden te inspireren die je als bedrijf heel erg nodig hebt. Motiverend, Animerend, Ruimdenkend en Creatief…

Christine Buytaert
Head of HRM Benelux
Panalpina World Transport

Ik heb het voorrecht om al meer dan 10 jaar met Marc te kunnen samenwerken. Mijn eerste kennismaking was als deelnemer aan een opleiding 'people management'. Zijn directe no-nonsence stijl sprak mij onmiddellijk aan en ik kan zeggen dat ik nu nog vaak terug denk aan de tips en trics die hij ons toen meegaf. Later, toen ik zelf op zoek ging naar een goede opleidingspartner was de keuze voor Marc snel gemaakt. Hij heeft toen verschillende trajecten 'people management' gegeven bij Keppel Seghers. Het ging hier om groepen ingenieurs, wat al niet de makkelijkste deelnemers zijn als het softskills betreft. Marc is er in geslaagd om bij de medewerkers iets los te weken en iedereen terug met de neuzen in dezelfde richting te zetten.

Vandaag bij USG innotiv werk ik met Marc samen voor individuele coaching. Na een paar sessies kan ik vaststellen dat de medewerker in kwestie al sterk geëvolueerd is. Zijn samenwerking met acteurs is zeer effectief, het geeft rollenspelen en veel realistischer karakter. Frank Robberechts is en schitterend acteur die zich met een paar zinnen uitleg perfect kan verplaatsen in de situatie. Ik ben zeer benieuwd om binnenkort kennis te kunnen maken met zijn nieuwste project: de loft. Wij zullen er een strategische meeting houden gevolgd door een sessie bazengebazel. Als ik de foto’s en verhalen op de website mag geloven zal dit een unieke ervaring worden.

Saskia Kinds
HR Director
USG innotiv

Op een dag stel je vast dat er bij je medewerkers een behoefte is aan opleiding. Concreet, de telefonische contacten met klanten verliepen niet echt naar wens. Hoe voldoe je aan dergelijke behoefte? Er werd beslist een beroep te doen op M-ARC, het opleidingsbureau van Marc Vermeulen.

Het beluisteren van de gepleegde 'mystery-calls', deed menig monden openvallen van verbazing. De alloos, yeps en tata’s waren graag gebruikte starters en afsluiters. Klanten konden vele minuten genieten van ons 'ijskarmuziekje'. Sommige klanten kregen de helft van de medewerkers aan de lijn, vooraleer een antwoord gekregen te hebben op hun vraag. Toestanden die voorgoed de wereld uit geholpen zijn.

Het werken in kleine groepjes, zorgde voor een losse, aangename en ongedwongen sfeer. Iedereen kwam aan bod. Het enthousiasme van de groep na de eerste sessie, werkte heel aanstekelijk voor de groepen die volgden. Termen zoals er zijn 'de tandartstechniek', de 'gekraste cd-techniek' en de 'sandwichtechniek' zijn niemand nog vreemd.

Kort gesteld: 'de trainer met pijlen op z’n boog', schoot raak.

Yves Delombaerde
Teamleader Backoffice Aansluitingen
Eandis, Infrastructuurgebied Ijzer-Mandel

Wij hebben M-arc ingeschakeld om de vaardigheden van onze senior advocaten tijdens 'social events' (recepties e.d.) verder aan te scherpen. Er werd gefocust op het individu, met 2 deelnemers per sessie. De samenwerking was wat ons betreft geslaagd: hoewel het op voorhand invullen van de vragenlijsten door onze druk bezette advocaten niet evident was, waren velen achteraf enthousiast over de praktijksessie waarin ze een aantal nuttige tips en tricks hebben gekregen en ze soms geconfronteerd werden met hun eigen aandachtspunten in de praktijk, zonder dat daarbij in oeverloze theoretische beschouwingen werd vervallen.

Peter Kessels
HR Manager
Stibbe

Als bedrijfsleider van een snelgroeiend bedrijf was het belangrijk nieuwe medewerkers of medewerkers die nieuw waren in leidinggevende functies de waarden en de visie van de onderneming mee te geven op een dusdanige wijze dat ze deze zelf konden overdragen op hun medewerkers en daar ook als mens sterker van werden.

Met Marc Vermeulen organiseerden we daarom wat wij noemden 'cultuurtrainingen'. Niet alleen moderne managementtechnieken en of vaardigheden werden aangeleerd. Deze werden steeds vertaald naar de specifieke omstandigheden van de job en de visie die we hadden op vlak van hoe met uitzendmedewerkers, collega’s, klanten en derden om te gaan.

Het programma bouwde verder op interne opleidingsprogramma’s die mee vorm hadden gekregen door de andere opleidingen van Marc die na verloop van tijd konden worden gedragen door eigen medewerkers. Betrokkenheid van het management en mezelf als bedrijfsleider was een eis van Marc om de draagkracht en de impact van de training te verhogen.

Moeilijke aspecten, technieken op een éénvoudige en begrijpbare wijze overbrengen is een kunst, het is magie waarvoor je bewondering hebt t.o.v je trainers. Eer je leermeesters hebben we dat niet toevallig van Marc geleerd?

Of het een succes was? We zijn er met dat clubje en de kritische goeroetrainer Marc in geslaagd om op de 7 jaar dat we samen hebben gewerkt in de uitzendsector naar de 8ste plaats in de markt te evolueren waarbij we een op en top financieel gezond bedrijf waren en personeelsverloop sterk dalende was en finaal structureel lager dan het sectorgemiddelde. Immers werd de rekrutering en ontwikkeling van onze fantastische medewerkers afgestemd op de cultuur – waarden, normen, missie en visie – van onze onderneming. Cultuur waarin ze intens werden ondergedompeld hun sterker te maken.

Geert Van Stappen
Afgevaardigd beheerder Deschacht Plastics Belgium
Voormalig afgevaardigd beheerder en algemeen directeur View Interim , nu Synergie België

Ondertussen werk ik al een tijdje samen met Marc en voelt hij perfect aan wat er in het bedrijf leeft en waar onze (eerstelijns) leidinggevenden mee worstelen. Het zijn steeds weer (schijnbaar) ontspannende werksessies, waar toch een duidelijke boodschap in verscholen zit, die blijft plakken als velcro!

Een aantal deelnemers aan het woord:

Verrijkende doch confronterende trainingen doorspekt van humor en creativiteit. Dogmatische denkpistes worden doorbroken en maken dat je een beter mens wordt in werk- en privé-situaties. Bedankt Marc, ik heb ervan geleerd en toch ook genoten.

Renilde

Voor mij zijn de sessies van Marc altijd zowat de 'steek-er-wat-van-op' show. Ik probeer altijd een paar tips per sessie op te pikken om te verbeteren.

Koen.

Minder vond ik: de aanpak - techniek - tips, soms te weinig realistisch. Het is zeker geen ideale wereld. Positief vond ik: toffe leraar - leuke sessies - zeker niet verveeld - boeiende man om naar te luisteren.

Wendy

Chris Stultiens
Training en Development Manager
Genzyme Flanders

Werken met M-ARC betekent flexibiliteit, o.a om in te spelen op specifieke vormingsbehoeften en programma's op maat samen te stellen.

Antoine Vandenberghe
Eandis cvba

Ik heb met Marc kennis gemaakt via een aantal individuele coaching sessies als directielid van een jonge en groeiende organisatie. Onze HR manager had daar duidelijk een strategie voor uitgetekend teneinde de organisatie te laten evolueren en professioneel te begeleiden. Ik heb al mijn uitdagingen, problemen, situaties met Marc openlijk besproken en via individuele sessies trachten na te bootsen en alzo tot een beter inzicht te komen. Het was onmiddellijk duidelijk dat Marc zich perfect kan inleven in een situatie en een zeer goede input kan geven om de management-capaciteiten te verhogen.

Deze omzetten in de praktijk is dan ook de uitdaging en heeft in mijn geval ook geleid tot een een goede uitkomst. We hebben ook individueel met acteurs gewerkt wat een leerrijke ervaring was. Ik heb ook niet nagelaten om buiten de geplande trainingsmomenten contact op te nemen met Marc omtrent specifieke vraagstukken (bv. hoe reageer ik hier best op, etc.) en dat heeft de situationele inleving van Marc en mijn gedrag als directielid binnen de organisatie sterk beïnvloed. Nog steeds gebruik ik input en advies van Marc en zal ik niet nalaten jonge managers aan te sporen een dergelijke 'coaching'-filosofie te volgen.

Jarno Devedeleer
International Controller
ADP Dealer Services International

In zee gaan met Marc Vermeulen heeft iets weg van een ontdekkingstocht, op safari in jezelf, zeg maar: het is spannend, je weet op voorhand niet wat je allemaal te wachten staat en je komt op plaatsen waar je anders nooit zou komen.

De tocht kent ook rustpunten zodat je eens achterom kan kijken vanwaar je kwam en even stil kunt staan bij de plek waar je nu bent aangekomen. Voor jezelf is het verhelderend, ontnuchterend, bemoedigend, leerrijk maar ook soms confronterend… Gelukkig is er een gids die alles in goede banen leidt, gepokt en gemazeld door jarenlange ervaring. Je krijgt stapels tips en praktische weetjes die je via een rollenspel kan uittesten.

Traditioneel kan je zijn aanpak echter niet noemen: behoorlijk direct, no-nonsense, 'no free lunch': je krijgt het niet voor niets: je moet aan jezelf werken! Geen saaie theoretische beschouwingen, maar pure dagdagelijkse praktijk. Hij laat je jezelf zijn bij rollenspelen, en is observator wanneer hij werkt met acteurs. Directe feedback staat steevast op het programma.

Een aantal zaken moet je hem nageven: hij weet verdomd goed waarover hij praat, heeft een duidelijk doel voor ogen, en wars van alle theorieën geeft hij je een op maat gemaakt coachingparcours. Als je meewerkt en je laat leiden, is het rendement van de coaching voor jou of voor jouw bedrijf 1000 x beter dan alle klassikale cursussen die je maar kan bedenken…

Erik Vernimmen
Hoofd Montage
J.E.StorkAir

Marc est une figure très connue à la Banque nationale. Plusieurs centaines de nos cadres se souviennent en effet des sessions de formation aux entretiens de fonctionnement et d'évaluation qu'il y a animées. Il s'agit d'un 'animateur' au sens éthymologique du terme qui arrive, grâce à son charisme, à son authenticité et à un recours intelligent aux jeux de rôle avec acteurs, à insuffler de l'âme dans les sessions.

Jean-Luc Lion
Banque Nationale

Marc is een partner die een meerwaarde wil zijn voor de organistie waarbinnen hij als opleider, coach, trainer actief is. Een goede intake, een degelijke opleiding, gekruid met de nodige creativiteit, betrokkenheid en een feed-back waar je als organisatie écht verder mee kunt, zijn hem eigen.

Paul Audoore
De Lijn

Met plezier kijk ik terug op een geslaagde Business Club avond. Met name jullie voordracht over het 'Bazengebazel' werd door iedereen erg gesmaakt. Met uw performance hebt u ongetwijfeld heel veel bijgedragen tot het welslagen van deze avond…

Ik ben u dan ook ontkennelijk veel dank verschuldigd… Het emotionele spaarboekje vertoont heel wat intrest.

Bruno Charels
Voka Vilvoorde

Een opleiding van Marc Vermeulen is geen standaardwerk, je bekijkt eerst samen de doelstelling , wat wil je laten bijbrengen, waarom wil je dat doen, hoe moet deze man dit gaan gebruiken…

Nadat Marc gepeild heeft naar de verwachtingen van de betrokken medewerker zelf, doet hij een voorstel van opleidingstraject, na validatie hiervan gaat hij aan de slag. Niet zoals andere opleidingen met een cursusboek en een slideshow, maar hij zal gaan inspelen op de dagelijkse werksituaties van de betrokkene, hier confronterend gaan optreden en dus de man laten zien hoe zijn gedrag is en hoe hij dit zelf kan bijsturen. Ze gaan op ontdekkingstocht.

Geen moeilijke dingen, geen grote stappen, maar rustig groeien. Na elke sessie feedback met de hiërarchie, zien dat ze op het goede spoor zitten of eventueel wat bijsturen. Bij het einde van het traject doen we een round up, evalueren of de doelstelling bereikt is, of de medewerker echt gegroeid is. Tot nu toe steeds positief kunnen afronden, een persoonlijke aanpak werkt en wordt zeker geapprecieerd door de medewerkers.

Freddy Van den Bosch
Exploitant Elektriciteit
Eandis

Wat is een goede trainer? Voor iedereen een andere definitie en heel persoonlijk. Wat is voor mij een goede trainer? Iemand die ik nu al die jaren nog dagelijks citeer.

Jaren geleden kreeg ik mijn eerste opleiding van Marc Vermeulen, een intrigerende man en je bent voor hem of tegen hem. Hij kan mensen inspireren maar hij kan ook heel scherp uit de hoek komen en mijn jonge collega’s vonden zijn opbouwende kritiek niet altijd even leuk. Ik daarentegen, genoot ervan. Hij heeft me geleerd om met mensen te praten, dat in communicatie alles draait over de manier waarop je zaken zegt en dat je moet kaderen. Hij heeft ervoor gezorgd dat ik top werd in wat ik toen deed: mensen interviewen. Daarna heeft hij me begeleid als leidinggevende: hoe moest ik mijn mensen motiveren, coachen, leiden,… Een moeilijk proces en niet altijd vanzelfsprekend want hoe je mensen moet leiden kan je enkel leren door aan te voelen waar de behoeften van die mensen liggen. Ook hier was ik succesvol door zijn trainingen.

Maar Marc was er ook buiten de trainingen. Als ik het even niet meer zag zitten belde ik hem op en hij gaf me telkens weer het juiste advies. De laatste trainingen die ik van Marc heb gekregen waren het zwaarst. Hoe ga je om met 'change'? Eén van de moeilijkste dingen die ik ooit heb moeten doen: loslaten en op zoek gaan naar nieuwe kaas (zeker lezen: wie heeft mijn kaas gepikt, Spencer Johnson). Mijn kaas gaat nooit meer op zijn omdat ik met een andere visie tegen zaken aankijk. Marc heeft me mee gevormd tot wie ik nu ben en mijn mensen bekijken me soms raar als ik zeg: go and piss in the ocean!

Bedankt Marc.

Marianne Kindt
Forum Select
View Interim

Vorming van leidinggevenden staat hoog aangeschreven in WZC Ons Zomerheem. Voor de werkgroep vorming en de directie is het niet altijd evident om een geslaagde begeleider te vinden. Immers we willen de effectieve vorming. Dus het opzet blijft 'van leren' naar doen.

In het voorjaar van 2006 werd een tweedaagse inservicetraining rond functioneringsgesprekken touw opgezet. De therorie werd door Marc erg beperkt gehouden. Oefening en training kwamen ruim aan bod. De reacties van de deelnemers was positief: lesgever straalt gedrevenheid uit; veel afwisseling in de opleiding, perfecte timing, nabespreking van sterk, reminder en brief aan uzelf zijn sterke punten… Ondertussen zijn de functioneringsgesprekken ingeburgerd, verlopen vlot en dragen bij tot een grotere motivatie van onze medewerkers.

Omwille van de goede reacties werd in het najaar 2007 opnieuw beroep gedaan op Marc. 'Omgaan met stress en beïnvloeding' was het gekozen onderwerp. Omwille van de positieve ervaring in 2006 waren de verwachtingen hoog. Een grondige intake en voorbereiding deden weer het beste vermoeden. Nieuwe begrippen als buddyschap, timemanagement deden hun intrede in Ons Zomerheem. Marc werkte voor het rollenspel met een professionele acteur. Zeker een meerwaarde…

Besluit: een vorming met Marc Vermeulen is een schot in de roos. Zijn groot inlevingsvermogen, mensenkennis en gedrevenheid staan garant voor een boeiende vorming. Kwaliteiten die door weinig vormingsorganisaties kunnen ingelossen. 'Marc' een aanrader!!

Paul Stock
Algemeen Directeur Ons Zomerheem
Zomergem

Het woon- en zorgcentrum De Regenboog te Zwijndrecht staat voor grootse veranderingen. De verhuis naar de nieuwbouw '256 bedden' is de uitgelezen opportuniteit om aan de organisatie te sleutelen. Meer dan ooit geldt de uitspraak 'veranderingen roepen weerstand op', en wat blijkt dit geldt op alle niveaus, ook en misschien niet in het minst bij verantwoordelijken. Aldus zoeken naar een begeleider, een deskundige, of mag ik even: 'een coach voor de coachen'.

Marc Vermeulen was voor De Regenboog geen onbekende, hij begeleidde onze staf in een training rond functioneringsgesprekken, met succes. De jaarlijkse tweedaagse met onze staf zou dus opgebouwd worden rond het thema 'omgaan met veranderingen': wat betekent dit voor ons als verantwoordelijken en hoe buigen we, naar medewerkers toe, de weerstand om in een meer positieve benadering. Twee dagen samen dus, met een 18-tal stafleden en Marc Vermeulen.

De opdracht was duidelijk 'alle neuzen in dezelfde richting, positivisme uitstralen, medewerkers overtuigen maar niet overrompelen'. Wat ons vooral had aangesproken bij de aanpak van Marc Vemeulen tijdens de opleiding rond functioneringsgesprekken was de transparantie en de eenvoud waarmee hij zijn verhaal brengt. Zijn vaardigheid om hindernissen te boetseren tot motiverende uitdagingen had ons bijzonder getroffen. Vandaar dus de bijna evidente keuze voor Marc Vermeulen in het kader van de grote veranderingen in het woon- en zorgcentrum De Regenboog.

In een ontspannen sfeer, interactief en op basis van duidelijk afgesproken en concrete doelstellingen, bereikten de 20 deelnemers de beoogde resultaten. En wat nog belangrijker is, de afspraken van 'het conclaaf' bleven geen dode letter, de staf ging meteen aan de slag. We zijn nu 2 maanden verder, de dagindeling voor de bewoners is grondig aangepast, de grote krachtlijnen voor de uurroosters voor de medewerkers zijn in de ondernemingsraad voorgesteld, een projectgroep rond communicatie is intensief aan het werk en deed beroep op de deskundigheid van laatstejaarsstudenten communicatiewetenschappen. En dat leren best leuk kan zijn, bewijzen de volgende tips: - de formule RG = IG:2:2 is in De Regenboog 'omgangstaal' geworden. (wie de formule niet kan ontcijferen moet echt beroep doen op Marc Vermeulen) - wat zou ik doen als ik NIET BANG was, is dé vraag geworden - en MAAR, is een woordje dat bij ons liefst zo weinig mogelijk gebruikt wordt, want MAAR devalueert vaak de kracht van een positieve uitspraak.

Tenslotte, het idee om een stripverhaal uit te geven over de verandering, voor de medewerkers en de bewoners, viel niet in dovenmansoren. Een aantal stafleden schreven het scenario, een beroepstekenaar werd aangesproken, de strip wordt een succesverhaal. Met dank aan alle deelnemers van de 2-daagse, supergemotiveerd, niet bang en voor wie de formule RG = IG:2:2 voortaan deel uitmaakt van hun vocabularium. Met dank natuurlijk ook aan onze gewaardeerde coach Marc Vermeulen.

Luc Schoenaers
Algemeen Directeur De Regenboog
Zwijndrecht

Het jaarlijks sectoraal netwerk event van Agoria Industrial Automation is inmiddels uitgegroeid tot een vast en onmisbaar rendez-vous moment onder de 'automatiseerders'. De bedrijfsleiders en managers uit de branche, wisselen de strategische en operationele evoluties uit de branche onder mekaar uit, aangespoord door eminente experten, die respectievelijk een paar thema’s uit de dagelijkse bekommernissen van deze managers vooraf toelichten.

De rustgevende ontmoetingsplaats rond het golfterrein van Brabant Golf te Melsbroek, was voor deze 5de editie opnieuw de ideale biotoop waar 'Handicaps' ongetwijfeld verbeterd zouden worden. Het profiel schetsen van de Industriële Manager van Morgen als people manager of bean counter was een kolfje naar de hand van professionals Marc Vermeulen (zaakvoerder opleidingsbedrijf M-arc) en Frank Robberechts (stemacteur, presentator en begeesteraar). In een schitterend uitgewerkt en opgevoerd scenario reikten ze de aanwezige managers 'al-doende' (hm, hm 'on the job' volgens het geldend jargon) tools aan om als hoofdverantwoordelijke van een operationele eenheid alle stakeholders 'te verrukken'! Volgende zeven handicap verbetering formules vormden de rode draad in een optimaliseringsprogramma van de manager:

  • "Gij zult warmzakelijksheids- en ROI-neigingen hebben"
  • "Gij zult een strenge waardencoach zijn"
  • "Gij zult geen stresskonijn zijn"
  • "Gij zult u niet omgeven met cloonen/pleasers"
  • "Gij zult u beschermen tegen de eenzaamheid"
  • "Gij zult beslissen empbryonaalsgewijs"
  • "Gij zult uw voorbeeldfunctie opnemen"

Uitgelezen thema’s dus om op een ludieke, doch overtuigende wijze, op zijn minst een spiegel voor te houden van de verantwoordelijke manager van morgen, maar vooral om hem aan te zetten zichzelf minder au serieux te nemen, maar zijn verantwoordelijke rol en methode om deze dagelijks in te vullen wel professioneler aan te pakken.

George Puissant
Agoria Industrial Automation